Protipoder pronaam, 2019

800px-1500-1200_BCE,_Devi_sukta,_Rigveda_10.125.1-2,_Sanskrit,_Devanagari,_manuscript_page_1735_CE_(1792_VS)Devi Suktam, Rig Veda

 

On Protipod, the first day of the lunar fortnight:

‘Once upon a time a few thousand years ago a woman declared herself god. She announced I am all that there ever was or will be. Those who do not believe in me will be destroyed. I have the means to advance those who earn my love. I am both Knowledge and the Giver of wealth. I fight for people everywhere. I am both in this world and in the one that we know as space. I created these skies as well as these rushing torrents. I am the celestial wind that flows through all that I create.

No one questioned this woman’s right to say such things. No one ridiculed her. No one was astonished by her audacity. Instead, they recognised her words and included them in their most revered book with the works of others.

That book is the Rigveda. That woman was Ambhrini, also known as Bak or Speech.That part of the Rigveda is known as the Devi Sukta or the Bak Sukta.

Today, I bow to that ancestral woman.’
***

আজ থেকে কয়েক হাজার বছর আগে একটি মেয়ে নিজেকে ঈশ্বর বলে ঘোষণা করেছিল। সদর্পে বলেছিল, আমিই সব। আমাকে যে মানে না,সে ক্ষয় হয়ে যায় । আমি যাকে ভালবাসি, তাকে সর্বোত্তম করে তোলার ক্ষমতা রাখি। আমিই বিদ্যা আমিই ধনদা। আমিই জনসাধারণের জন্য জনসাধারণের হয়ে সংগ্রাম করি। আমিই দ্যুলোকে ভূলোকে ছড়িয়ে আছি। এই আকাশ আমার সৃষ্টি, এই জলকল্লোল আমার সৃষ্টি । আমিই সকল ভুবন তৈরি করতে করতে বাতাসের মত প্রবাহিত হতে থাকি।

এই মেয়েটির এই লেখা নিয়ে কেউ কোনো আপত্তি জানায় নি। কেউ ব্যঙ্গ করে নি। একটি মেয়ের এমন স্পর্ধায় কেউ আশ্চর্য হয় নি। বরং সসম্ভ্রমে লেখাটিকে ঠাঁই দিয়েছে আরোও অনেকের লেখার সঙ্গে, নিজেদের সবচেয়ে গুরুত্বপূর্ণ বইটিতে।

বইটির নাম ঋগ্বেদ । লেখিকার নাম আম্ভৃণী বা বাক্। সূক্তটির নাম দেবীসূক্ত বা বাক্-সূক্ত।

আজ দেবী পক্ষের সূচনায় আমাদের এই পূর্বনারীর কাছে সাষ্টাঙ্গে প্রণত হলাম।

From Rohini Dharmapal.
Translation, mine.

Pic: Devi Sukta, Rigveda
Wikimedia

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s